Ремонтуючи навчальне
обладнання, підтримуючи порядок і чистоту в класах, шкільних майстернях,
рекреаціях, на шкільному подвір'ї, учні вчаться працювати й цінувати працю
дорослих, руками яких зведено шкільну будівлю, виготовлено меблі й навчальне
обладнання, розвивають у собі бережливе ставлення до створеного.
Роботу із
самообслуговування учні мають виконувати і вдома (прибирання ліжка, чищення
одягу і взуття, допомога старшим у прибиранні квартири, приготуванні їжі,
заготівлі дров та ін.). Нерідко батьки оберігають дітей від домашньої роботи,
перебирають на себе те, що вони здатні зробити самі. Діти, які виросли у таких
сім'ях, намагаються уникати фізичної праці, не вміють трудитися і не цінують працю
інших. Педагоги повинні допомогти батькам правильно організувати
самообслуговування дітей в сім'ї. Одна з форм праці із самообслуговування -
чергування учнів у класі та в школі, виконання різних організаторських функцій
у класному і в загальношкільному колективі.
Такою працею може бути
збирання макулатури, лікарських рослин, дарів лісу, надання допомоги ветеранам
війни і праці, хворим і людям похилого віку. Нерідко вона має змагальний
характер, що спонукає дітей на добрі справи не заради винагороди, а з
усвідомлення необхідності робити людям добро. До суспільно корисної праці
належать і виготовлення іграшок для дошкільнят, створення і ремонт наочних посібників,
упорядкування книжок у шкільній бібліотеці та ін.
Виховна цінність суспільно корисної праці в тому, що школярі вчаться
безкорисливо робити добрі справи, усвідомлюють необхідність поєднання
суспільних та особистих інтересів, розвивають почуття обов'язку перед людьми.
Спрямована вона на
створення матеріальних цінностей. її організаційні форми на різних вікових
етапах неоднакові. Для молодших школярів продуктивна праця поєднується з грою,
передбачає використання спеціально виготовлених для дітей інструментів та
обладнання. Підлітки і старші школярі працюють в однакових умовах з дорослими,
користуються тими знаряддями праці, що й вони, отримують трудові завдання,
планують порядок роботи, контролюють її виконання й оцінюють результати. Продуктивна
праця учнів може бути організована в навчальних майстернях, у процесі
виготовлення продукції на замовлення, на пришкільних ділянках, під час трудової
практики на виробництві й у сфері обслуговування.